Kim był Artur Schopenhauer

Arthur Schopenhauer by┼é niemieckim filozofem, kt├│ry ┼╝y┼é w latach 1788-1860. Jego filozofia skupia si─Ö na tym, jak ludzie postrzegaj─ů ┼Ťwiat i jakie s─ů ich motywacje. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e ludzie s─ů ci─ůgle niezadowoleni i szukaj─ů szcz─Ö┼Ťcia, ale nigdy go nie znajduj─ů. Uwa┼╝a┼é te┼╝, ┼╝e ludzie s─ů sk┼éonni do dzia┼éania przede wszystkim dla swoich w┼éasnych interes├│w, a nie dla dobra innych.

Jego najwa┼╝niejsza ksi─ů┼╝ka to „W┼éasno┼Ť─ç cia┼éa i duszy”, w kt├│rej przedstawi┼é swoj─ů filozofi─Ö. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e istnieje co┼Ť, co nazywa┼é „wol─ů”, kt├│ra jest si┼é─ů nap─Ödow─ů wszystkich dzia┼éa┼ä ludzi. Twierdzi┼é, ┼╝e ludzie s─ů sk┼éonni do dzia┼éania przede wszystkim przez t─Ö „wol─Ö” i ┼╝e jest to si┼éa, kt├│ra sprawia, ┼╝e ÔÇőÔÇőludzie szukaj─ů szcz─Ö┼Ťcia, ale nigdy go nie znajduj─ů.

Artur Szopenhauer

Schopenhauer by┼é te┼╝ znany z tego, ┼╝e by┼é pesymist─ů. Uwa┼╝a┼é, ┼╝e ┼╝ycie jest cierpieniem i ┼╝e ludzie powinni pr├│bowa─ç osi─ůgn─ů─ç „ni┼╝szy poziom ┼Ťwiadomo┼Ťci”, aby mie─ç mniej b├│lu.

Og├│lnie rzecz bior─ůc, Schopenhauer by┼é filozofem, kt├│ry mia┼é wiele do powiedzenia na temat tego, jak ludzie postrzegaj─ů ┼Ťwiat i jakie s─ů ich motywacje. Jego prace wp┼éyn─Ö┼éy na wiele innych filozof├│w i s─ů nadal wa┼╝ne dzisiaj.

Kluczowe poj─Öcia i podej┼Ťcie Schopenhauera do filozofii

Jednym z kluczowych poj─Ö─ç w filozofii Schopenhauera jest poj─Öcie „woli”. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e istnieje fundamentalna si┼éa, kt├│ra nap─Ödza ludzi i rzeczy do dzia┼éania, zwana „wol─ů do ┼╝ycia”. Wed┼éug niego, wszystko co istnieje, jest sk┼éonne do przetrwania i reprodukcji, co jest wynikiem dzia┼éania woli do ┼╝ycia.

Innym wa┼╝nym poj─Öciem jest „nieszcz─Ö┼Ťcie”. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e nieszcz─Ö┼Ťcie jest nieod┼é─ůcznym elementem ┼╝ycia i ┼╝e ludzie s─ů skazani na cierpienie i rozczarowanie. On twierdzi┼é, ┼╝e jedynym sposobem na zmniejszenie cierpienia jest zrozumienie natury ludzkiej i przyj─Öcie tego, ┼╝e ┼╝ycie jest pe┼éne trud├│w i niesprawiedliwo┼Ťci.

Schopenhauer by┼é te┼╝ zwolennikiem podej┼Ťcia zwanego „pessimizmem”, kt├│re twierdzi, ┼╝e ┼╝ycie jest generalnie pe┼éne cierpienia i nie ma sensu. On twierdzi┼é, ┼╝e najlepszym sposobem na radzenie sobie z tym jest pr├│ba zrozumienia natury ludzkiej i przyj─Öcie tego, ┼╝e ┼╝ycie jest trudne.

Og├│lnie rzecz bior─ůc, filozofia Schopenhauera jest pesymistyczna i skupia si─Ö na zagadnieniach egzystencji i natury ludzkiej. On uwa┼╝a┼é, ┼╝e wola do ┼╝ycia jest si┼é─ů nap─Ödow─ů wszystkich rzeczy, a nieszcz─Ö┼Ťcie jest nieod┼é─ůcznym elementem ┼╝ycia. On twierdzi┼é, ┼╝e jedynym sposobem na radzenie sobie z tym jest zrozumienie natury ludzkiej i przyj─Öcie tego, ┼╝e ┼╝ycie jest trudne.

Teorie Schopenhauera dotycz─ůca istnienia i bytu

Jednym z najwa┼╝niejszych koncepcji Schopenhauera by┼éa koncepcja woli, kt├│ra jest pierwotn─ů si┼é─ů rz─ůdz─ůc─ů ┼Ťwiatem. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e istnienie jest produktem woli i, ┼╝e wszystko, co si─Ö dzieje, jest jej rezultatem.

Kolejnym wa┼╝nym zagadnieniem jest jego teoria, ┼╝e istnienie jest nieko┼äcz─ůcym si─Ö cyklem cierpienia, kt├│re jest skutkiem nieustannego pragnienia i d─ů┼╝enia do spe┼énienia potrzeb. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e jedynym sposobem na uwolnienie si─Ö od cierpienia jest rezygnacja z pragnie┼ä i zrozumienie woli.

On tak┼╝e rozwin─ů┼é koncepcj─Ö „Idea┼éu Platona” i po┼é─ůczy┼é j─ů z koncepcj─ů woli, twierdz─ůc, ┼╝e istnieje uniwersalna, nieosobowa inteligencja, kt├│ra jest odpowiedzialna za organizacj─Ö ┼Ťwiata i kieruje wszystkim co si─Ö dzieje.

Schopenhauer tak┼╝e rozwa┼╝a┼é problematyk─Ö „wiedzy”, twierdz─ůc, ┼╝e prawdziwe poznanie ┼Ťwiata nie jest mo┼╝liwe, poniewa┼╝ jest ono zawsze ograniczone przez subiektywne do┼Ťwiadczenie i pragnienia jednostki.

Teoria Schopenhauera dotycz─ůca istnienia i bytu jest skomplikowana i z┼éo┼╝ona, jednak jego prace wywar┼éy du┼╝y wp┼éyw na filozofi─Ö i zrozumienie ┼Ťwiata.

Koncepcja woli, czyli pierwotnej si┼éy rz─ůdz─ůcej ┼Ťwiatem

Koncepcja woli to pomys┼é, kt├│ry pojawi┼é si─Ö w filozofii Artura Schopenhauera. Wed┼éug niego, wola jest pierwotn─ů si┼é─ů, kt├│ra rz─ůdzi ┼Ťwiatem. Oznacza to, ┼╝e wszystko, co si─Ö dzieje, jest wynikiem woli. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e ludzie s─ů skierowani przez t─Ö si┼é─Ö do dzia┼éania, a ich dzia┼éania s─ů determinowane przez ich pragnienia i potrzeby. Wola jest tak┼╝e odpowiedzialna za cierpienie, poniewa┼╝ ludzie ci─ůgle pragn─ů czego┼Ť, co jest poza ich zasi─Ögiem. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e jedynym sposobem na uwolnienie si─Ö od cierpienia jest zrozumienie i akceptacja woli oraz rezygnacja z pragnie┼ä.

Teoria percepcji i iluzji poznawczej

Artur Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e nasze poznanie ┼Ťwiata jest iluzoryczne i pochodzi z naszej percepcji, a nie z rzeczywisto┼Ťci samej w sobie. Twierdzi┼é, ┼╝e nasze zmys┼éy przedstawiaj─ů nam obrazy ┼Ťwiata, ale te obrazy nie odzwierciedlaj─ů rzeczywisto┼Ťci takiej, jaka jest naprawd─Ö. Nasze umys┼éy filtruj─ů i przetwarzaj─ů te obrazy, tworz─ůc nasze poj─Öcia i poznanie, ale to poznanie jest zawsze ograniczone i b┼é─Ödne.

Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e nasze poj─Öcia i poznanie s─ů tylko konstruktami naszych umys┼é├│w, a nie rzeczywisto┼Ťci─ů sam─ů w sobie. W jego opinii, rzeczywisto┼Ť─ç jest niepoznawalna i nieuchwytna dla nas, poniewa┼╝ jest przede wszystkim chaosem i ha┼éasem, kt├│ry nasze zmys┼éy i umys┼éy s─ů zdolne do zrozumienia.

Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e nasze poj─Öcia i poznanie s─ů tylko iluzj─ů, kt├│ra oddala nas od rzeczywisto┼Ťci. Z tego powodu, jego teoria percepcji i iluzji poznawczej jest bardzo pesymistyczna i sugeruje, ┼╝e nigdy nie b─Ödziemy w stanie pozna─ç rzeczywisto┼Ťci takiej, jaka jest naprawd─Ö.

Koncepcja niemo┼╝liwo┼Ťci poznania rzeczywisto┼Ťci

Artur Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e poznanie rzeczywisto┼Ťci jest niemo┼╝liwe. Twierdzi┼é, ┼╝e nasze zmys┼éy i umys┼éy s─ů zbyt ograniczone, aby m├│c pozna─ç rzeczywisto┼Ť─ç tak─ů, jaka jest naprawd─Ö. Wed┼éug niego, rzeczywisto┼Ť─ç jest chaosem i ha┼éasem, kt├│rego nasze zmys┼éy i umys┼éy s─ů zdolne do zrozumienia.

Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e nasze poj─Öcia i poznanie s─ů tylko konstruktami naszych umys┼é├│w, a nie rzeczywisto┼Ťci─ů sam─ů w sobie. Oznacza to, ┼╝e to, co uwa┼╝amy za rzeczywisto┼Ť─ç, jest tylko wytworem naszych umys┼é├│w i nie odzwierciedla rzeczywisto┼Ťci takiej, jaka jest naprawd─Ö.

Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e nasze poznanie jest zawsze ograniczone i b┼é─Ödne, a z tego powodu nigdy nie b─Ödziemy w stanie pozna─ç rzeczywisto┼Ťci takiej, jaka jest naprawd─Ö. Jego teoria sugeruje, ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç jest nieuchwytna i niepoznawalna dla nas, poniewa┼╝ nasze zmys┼éy i umys┼éy s─ů zbyt ograniczone, aby m├│c j─ů pozna─ç.

Etyka w filozofii Schopenhauera

Etyka by┼éa wa┼╝nym aspektem filozofii Artura Schopenhauera. On uwa┼╝a┼é, ┼╝e moralno┼Ť─ç jest kluczowa dla zrozumienia i uwolnienia si─Ö od cierpienia, kt├│re jest nieod┼é─ůcznym elementem naszego istnienia. Schopenhauer stworzy┼é swoj─ů w┼éasn─ů teori─Ö moralno┼Ťci, kt├│ra opiera si─Ö na cierpieniu i koncentruje si─Ö na osi─ůgni─Öciu ostatecznego celu cz┼éowieka, kt├│rym jest uwolnienie od Will, czyli pierwotnej si┼éy rz─ůdz─ůcej ┼Ťwiatem.

Schopenhauer krytykowa┼é konwencjonaln─ů moralno┼Ť─ç, kt├│ra opiera si─Ö na przepisach i zasadach, kt├│re nie s─ů oparte na cierpieniu, a jego teoria moralno┼Ťci jest bardziej subiektywna i skupia si─Ö na indywidualnych do┼Ťwiadczeniach i potrzebach. On uwa┼╝a┼é, ┼╝e moralno┼Ť─ç powinna by─ç oparta na empatii i zrozumieniu cierpienia innych i skupia─ç si─Ö na zmniejszaniu cierpienia w ┼Ťwiecie.

Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e etyka jest niezwykle wa┼╝na dla cz┼éowieka i jego relacji z rzeczywisto┼Ťci─ů, a jego teoria etyki skupia si─Ö na pozbyciu si─Ö cierpienia przez uwolnienie si─Ö od pierwotnej si┼éy rz─ůdz─ůcej ┼Ťwiatem.

Koncepcja moralno┼Ťci oparta na cierpieniu

Wed┼éug niemieckiego filozofa, cierpienie jest integraln─ů cz─Ö┼Ťci─ů ludzkiego istnienia i jest skutkiem nieustannego pragnienia i d─ů┼╝enia do spe┼énienia potrzeb. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e jedynym sposobem na uwolnienie si─Ö od cierpienia jest rezygnacja z pragnie┼ä i akceptacja woli.

W kontek┼Ťcie moralno┼Ťci, Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e naszym celem powinno by─ç ograniczenie cierpienia, nie tylko u siebie, ale tak┼╝e u innych. Dlatego te┼╝, moralno┼Ť─ç powinna by─ç oparta na empatii i trosce o dobro innych, a nie tylko na realizacji w┼éasnych pragnie┼ä.

Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e najwy┼╝szym idea┼éem moralnym jest asceza, czyli rezygnacja z pragnie┼ä i poszukiwanie pokoju ducha. On twierdzi┼é, ┼╝e tylko poprzez takie podej┼Ťcie, mo┼╝emy unikn─ů─ç cierpienia i znale┼║─ç szcz─Ö┼Ťcie.

W skr├│cie, koncepcja moralno┼Ťci Schopenhauera opiera si─Ö na idei, ┼╝e naszym celem powinno by─ç ograniczenie cierpienia, poprzez rezygnacj─Ö z pragnie┼ä i trosk─Ö o dobro innych.

Uwolnienie od woli jako ostateczny cel człowieka

Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e jedynym sposobem na uwolnienie si─Ö od cierpienia jest zrozumienie i akceptacja woli oraz rezygnacja z pragnie┼ä. Jego zdaniem, ostatecznym celem cz┼éowieka jest uwolnienie si─Ö od woli, czyli przestanie by─ç jej niewolnikiem i przestanie dzia┼éa─ç pod jej wp┼éywem. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e jedynym sposobem na osi─ůgni─Öcie tego celu jest asceza, czyli rezygnacja z pragnie┼ä i poszukiwanie pokoju ducha.

Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e uwolnienie si─Ö od woli jest kluczem do osi─ůgni─Öcia prawdziwego szcz─Ö┼Ťcia i spe┼énienia, poniewa┼╝ pozwala nam na przestanie by─ç skupionym na sobie i na swoich pragnieniach, a zacz─ů─ç dzia┼éa─ç w korzy┼Ťci innych.

Krytyka konwencjonalnej moralno┼Ťci

Artur Schopenhauer krytykowa┼é konwencjonaln─ů moralno┼Ť─ç, twierdz─ůc, ┼╝e jest ona oparta na przepisach i zasadach, kt├│re nie s─ů oparte na cierpieniu. Wed┼éug niego, konwencjonalna moralno┼Ť─ç jest po prostu zbiorem zasad, kt├│re s─ů narzucane przez spo┼éecze┼ästwo, a nie oparte na indywidualnych do┼Ťwiadczeniach i potrzebach. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e taka moralno┼Ť─ç jest sztuczna i pozbawiona g┼é─Öbszego sensu, poniewa┼╝ nie bierze pod uwag─Ö cierpienia jako kluczowego elementu ludzkiego istnienia.

Schopenhauer krytykowa┼é r├│wnie┼╝ konwencjonaln─ů moralno┼Ť─ç za to, ┼╝e jest ona nastawiona na kontrolowanie i ujarzmianie ludzi, a nie na ich dobro. Twierdzi┼é, ┼╝e konwencjonalna moralno┼Ť─ç jest cz─Östo narz─Ödziem wykorzystywanym przez w┼éadz─Ö i elity, aby utrzyma─ç swoj─ů pozycj─Ö i kontrolowa─ç ludzi.

Schopenhauer zach─Öca┼é do poszukiwania bardziej autentycznej moralno┼Ťci, kt├│ra b─Ödzie oparta na empatii i zrozumieniu cierpienia innych, a skupia─ç si─Ö na zmniejszaniu cierpienia w ┼Ťwiecie. Jego teoria moralno┼Ťci jest bardziej subiektywna i skupia si─Ö na indywidualnych do┼Ťwiadczeniach i potrzebach, a nie na przepisach i zasadach narzuconych przez spo┼éecze┼ästwo.

Schopenhauer a inne szkoły filozoficzne

Inspiracje Artura Schopenhauera

Artur Schopenhauer inspirowa┼é si─Ö filozofi─ů wielu my┼Ťlicieli, jednak jego najwi─Ökszymi inspiracjami by┼éy filozofie Immanuela Kanta oraz Ludwiga Wittgensteina.

Schopenhauer by┼é zafascynowany filozofi─ů Kanta, szczeg├│lnie jego krytyczn─ů filozofi─ů poznania, kt├│ra k┼éad┼éa nacisk na to, ┼╝e nasze poznanie ┼Ťwiata jest ograniczone przez nasze poj─Öcia i kategorie poznawcze. Schopenhauer przyj─ů┼é i rozwin─ů┼é te podej┼Ťcie, tworz─ůc swoj─ů w┼éasn─ů teori─Ö percepcji i iluzji poznawczej.

Schopenhauer r├│wnie┼╝ by┼é zafascynowany filozofi─ů Wittgensteina, zw┼éaszcza jego Tractatus Logico-Philosophicus, kt├│ry skupia┼é si─Ö na relacji mi─Ödzy j─Özykiem a rzeczywisto┼Ťci─ů. Schopenhauer przyj─ů┼é i rozwin─ů┼é t─ů koncepcj─Ö, twierdz─ůc, ┼╝e nasze poj─Öcia i poznanie s─ů tylko konstruktami naszych umys┼é├│w, a nie rzeczywisto┼Ťci─ů sam─ů w sobie.

Schopenhauer r├│wnie┼╝ czerpa┼é inspiracj─Ö z filozofii buddyzmu, szczeg├│lnie z buddyzmu indyjskiego i buddyzmu zen, kt├│re skupiaj─ů si─Ö na cierpieniu i uwolnieniu od cierpienia.

Schopenhauer jako przeciwnik filozofii pozytywnej

Artur Schopenhauer by┼é przeciwnikiem filozofii pozytywnej, kt├│ra skupia si─Ö na tym, co jest dobre i pozytywne w ┼╝yciu, a ignoruje lub bagatelizuje cierpienie i negatywne aspekty istnienia. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e taki podej┼Ťcie jest iluzoryczne i nieodpowiedzialne, poniewa┼╝ cierpienie jest nieod┼é─ůcznym elementem ludzkiego istnienia i nie da si─Ö go zignorowa─ç.

Schopenhauer zauwa┼╝a┼é, ┼╝e filozofia pozytywna skupia si─Ö na d─ů┼╝eniu do szcz─Ö┼Ťcia i rozwoju, ale ignoruje to, ┼╝e szcz─Ö┼Ťcie jest ulotne i cierpienie jest nieod┼é─ůcznym elementem ┼╝ycia. Twierdzi┼é, ┼╝e filozofia pozytywna jest zbyt optymistyczna i nierealistyczna, poniewa┼╝ nie bierze pod uwag─Ö rzeczywistych problem├│w i trudno┼Ťci, z kt├│rymi ludzie musz─ů si─Ö zmaga─ç.

Schopenhauer przedstawia┼é sw├│j pesymistyczny pogl─ůd na ┼╝ycie i uwa┼╝a┼é, ┼╝e jedynym sposobem na radzenie sobie z cierpieniem jest uwolnienie si─Ö od pierwotnej si┼éy rz─ůdz─ůcej ┼Ťwiatem, czyli Will. Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e filozofia pozytywna jest zbyt optymistyczna i nie odzwierciedla rzeczywistego cierpienia w ┼╝yciu.

Schopenhauer jako przedstawiciel szkoły metafizycznej

Artur Schopenhauer jest uwa┼╝any za przedstawiciela szko┼éy metafizycznej, czyli filozoficznego podej┼Ťcia, kt├│re zajmuje si─Ö badaniem istoty rzeczywisto┼Ťci, a nie tylko pojedynczych zjawisk. Schopenhauer skupia┼é si─Ö na pytaniach dotycz─ůcych istoty ┼Ťwiata, bytu, poznania i istnienia cz┼éowieka.

Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç jest chaosem i ha┼éasem, kt├│rego nasze zmys┼éy i umys┼éy s─ů zdolne do zrozumienia i ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç jest niepoznawalna i nieuchwytna dla nas. On tworzy┼é swoj─ů teori─Ö percepcji i iluzji poznawczej, kt├│ra sugeruje, ┼╝e nasze poznanie jest zawsze ograniczone i b┼é─Ödne.

Schopenhauer uwa┼╝a┼é, ┼╝e nasze poj─Öcia i poznanie s─ů tylko konstruktami naszych umys┼é├│w, a nie rzeczywisto┼Ťci─ů sam─ů w sobie. On tworzy┼é swoj─ů teori─Ö moralno┼Ťci, kt├│ra opiera si─Ö na cierpieniu i koncentruje si─Ö na osi─ůgni─Öciu ostatecznego celu cz┼éowieka, kt├│rym jest uwolnienie od Will, czyli pierwotnej si┼éy rz─ůd

Pesymizm w my┼Ťli spo┼éecznej i filozoficznej

Artur Schopenhauer jest cz─Östo uwa┼╝any za prekursora pesymizmu w my┼Ťli spo┼éecznej i filozoficznej. Jego filozofia jest bardzo pesymistyczna, poniewa┼╝ twierdzi on, ┼╝e ┼╝ycie jest pe┼éne cierpienia i nieszcz─Ö┼Ťcia. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e ludzie s─ů uwi─Özieni w ci─ůg┼éym d─ů┼╝eniu do pragnie┼ä, kt├│re nigdy nie mog─ů by─ç spe┼énione, co prowadzi do cierpienia. On uwa┼╝a┼é, ┼╝e jedynym sposobem na uwolnienie si─Ö od cierpienia jest osi─ůgni─Öcie „ni┼╝szego stopnia ┼Ťwiadomo┼Ťci”, poprzez medytacj─Ö, kontemplacj─Ö i osi─ůgni─Öcie poziomu ascetyzmu. Schopenhauer jest r├│wnie┼╝ znany z jego pesymistycznej opinii na temat natury ludzkiej, kt├│ra jest okre┼Ťlona jako egoistyczna i okrutna.

Wpływ i recepcja filozofii Schopenhauera

Wp┼éyw Schopenhauera na kultur─Ö i filozofi─Ö

Artur Schopenhauer jest uwa┼╝any za jednego z najwa┼╝niejszych filozof├│w XIX wieku. Jego my┼Ťl mia┼éa du┼╝y wp┼éyw na kultur─Ö i filozofi─Ö, szczeg├│lnie w Europie. Jego najwa┼╝niejsze dzie┼éo „Wolnej woli” zawiera┼éo pogl─ůdy na temat natury ludzkiej, kt├│re rzuci┼éy nowe ┼Ťwiat┼éo na temat relacji mi─Ödzy cia┼éem a dusz─ů, a tak┼╝e na temat istoty dobra i z┼éa. Schopenhauer by┼é r├│wnie┼╝ znany z teorii niemo┼╝no┼Ťci poznania rzeczywisto┼Ťci i twierdzenia, ┼╝e ludzie s─ů uwi─Özieni w iluzji. Jego filozofia mia┼éa r├│wnie┼╝ du┼╝y wp┼éyw na literatur─Ö, sztuk─Ö i psychologi─Ö. Wp┼éyw jego filozofii na niekt├│re p├│┼║niejsze filozofie jak nihilizm, existentialism czy filozofia niemiecka.

Schopenhauer jako przedstawiciel my┼Ťli egzystencjalnej

Filozofia Schopenhauera, kt├│ra zak┼éada┼éa, ┼╝e istot─ů rzeczywisto┼Ťci jest cierpienie i pragnienie, mia┼éa du┼╝y wp┼éyw na rozw├│j filozofii egzystencjalnej. Schopenhauer twierdzi┼é, ┼╝e ludzie s─ů skazani na ci─ůg┼ée poszukiwanie spe┼énienia, kt├│re nigdy nie jest ostateczne, co prowadzi do cierpienia. Jego filozofia by┼éa inspirowana buddyzmem, a tak┼╝e mia┼éa wp┼éyw na innych filozof├│w egzystencjalnych, takich jak Nietzsche, Kierkegaard czy Camus, kt├│rzy r├│wnie┼╝ zwracali uwag─Ö na kwestie cierpienia i sensu ludzkiego istnienia.

Przeczytaj te┼╝: