Nowa p艂yta charakteryzuje si臋 pe艂nym przekrojem technik – od element贸w instrumentalnych, symfonicznych i akustycznych, po typowo death metalowe blasty okraszone growluj膮cym wokalem. Utwory grane s膮 zwykle w niestandardowym metrum.聽 Tematyka tekst贸w skupia si臋 na problemach spo艂ecznych. Nie skupiam si臋 jednak na warstwie lirycznej. Jak kto艣 chce si臋 w to bawi膰, 艣mia艂o 馃檪 Chcia艂bym si臋 skupi膰 na muzyce.

(je艣li chcesz pos艂ucha膰, na samym dole s膮 osadzone albumy z YouTube i Spotify)

Znakiem rozpoznawczym Beyond Creation jest bez w膮tpienia bezprogowy bas graj膮cy cz臋sto na bardzo wysokich tonach. Kapela mimo technicznego sznytu i progresywnych kompozycji nie traci melodyki, co mo偶e stanowi膰 plus dla os贸b mniej os艂uchanych z ekstremalnymi nurtami metalu.

Lubi臋 Beyond Creation i ucieszy艂em si臋 na wie艣膰 o nowej p艂ycie.

Nie wszystko jednak przypad艂o mi do gustu. Ale po kolei…

Kawa艂ek po kawa艂ku

Disenthrall to instrumentalne intro. Kojarzy si臋 troch臋 z war metalem, symfoniczne, mroczne, mog艂oby stanowi膰 podk艂ad do jakiej艣 gry RPG. Bardziej wprowadzenie do klimatu, ani偶eli co艣, czego mo偶na by by艂o s艂ucha膰 jako takiego.

Entre suffrage et mirage – mocne tech-death metalowe granie, miejscami czu膰 troch臋 aromat siarki i blackened death metalu. Perkusja zasuwa miejscami na jakim艣 abstrakcyjnym bpm. Sama kompozycja nie przypad艂a mi do gustu na tyle, aby si臋 nad ni膮 rozwodzi膰. Podk艂ad w k贸艂ko opiera si臋 na zagrywce, kt贸r膮 znamy chocia偶by z kawa艂k贸w Gojiry (Global Warming). Ciekawy akcent wzbogacaj膮cy brzmienie, ale troch臋 m臋cz膮cy na d艂u偶sz膮 met臋. W drugiej cz臋艣ci utworu pojawia si臋 charakterystyczny przerywnik, w kt贸rym graj膮 same b臋bny, do kt贸rych stopniowo do艂膮czaj膮 kolejne instrumenty. Jednak w sumie nic ciekawego si臋 tam nie dzieje. Jak na kapel臋 graj膮c膮 prog/tech, s艂abo. Sol贸wka basowa (na wysokich tonach), kt贸ra rodzi si臋 z tego偶 przerywnika te偶 troch臋 bez pomys艂u na ciekawy motyw.

Surface’s Echoes zaczyna si臋 niemal jazzowo, je艣li chodzi o dob贸r harmonii. Dosy膰 d艂ugie intro prowadzi w ko艅cu do pe艂nego zestawu brzmie艅 – p艂ywaj膮cych gitar, g臋sto graj膮cej perkusji i growluj膮cego wokalu. Zwrotka, je艣li tak mo偶na nazwa膰 t臋 cz臋艣膰, opiera si臋 na przyjemnym groove. Dobrze si臋 tego s艂ucha. W tym utworze, jak i chyba w ca艂ym Beyond Creation przyda艂oby si臋 troch臋 wi臋cej grania cisz膮, pauz膮. W przyj臋tej przez zesp贸艂 manierze po prostu ka偶da milisekunda jest wype艂niona d藕wi臋kiem… kilkoma d藕wi臋kami. W drugiej cz臋艣ci utworu czeka nas kawalkada rozwijaj膮ca si臋 do sol贸wki oscyluj膮cej mi臋dzy typowo power metalowym brzmieniem a Yngwie Malmsteenem – neoklasycznie, szybko, szybciej wi臋cej. Chapeau bas za technik臋, ale strasznie to wt贸rne. Sol贸wki ko艅cz膮ce utw贸r de facto ju偶 tylko kr臋c膮 si臋 dooko艂a g艂贸wnego motywu dodaj膮c kolejne brzmienia, lecz bez nowej jako艣ci muzycznej.

Ethereal Kingdom to pierwszy utw贸r z tej p艂yty, kt贸ry szczeg贸lnie zwr贸ci艂 moj膮 uwag臋. Motyw rozbudowywany przez sekcj臋 rytmiczn膮 jest ciekawy, rozci膮gni臋ty, ale widoczny. Posiada momenty, kt贸re chocia偶 troch臋 zaskakuj膮, a nawet mog膮 zachwyca膰. Utw贸r gdzie艣 si臋 zaczyna i dok膮d艣 zmierza. S膮 nawet pauzy! 馃榾 Chyba ze dwie wy艂apa艂em. S膮 zmiany napi臋cia. Outro zupe艂nie zaskakuj膮ce. O to chodzi.

Tytu艂owy聽Algorythm ponownie katuje nas tym samym podej艣ciem do tworzenia riff贸w, co wcze艣niej (to na czym opiera si臋 wspomniany ju偶 wcze艣niej kawa艂ek Gojiry). To ciekawy zabieg, ale nie jako fundament ca艂ego utworu, a ju偶 nie m贸wi膮c o albumie. Dynamika oparta na akcencie na co drug膮 nut臋, w k贸艂ko w tym samym tempie. Tak wysublimowanej technicznie kapeli to po prostu nie przystoi. Panowie si臋 zafiksowali na tym punkcie. W po艂owie trzeciej minuty zaczyna si臋 dzia膰 co艣 mniej konwencjonalnego. G臋sta sekcja rytmiczna + wypuszczona sol贸wka gitarowa daje nadziej臋 na ciekawy rozw贸j sytuacji. Prawdziwy prze艂om nast臋puje w po艂owie utworu, gdzie mamy pe艂ne wyciszenie instrument贸w i rozwija si臋 klimat balladowy prowadzony najpierw przez gitar臋 rytmiczn膮, do kt贸rej do艂膮cza perkusja i bas. Bas o dziwo schowany i spe艂niaj膮cy swoj膮 rol臋. Nie zrozumcie mnie 藕le. P艂ywaj膮cy bas przejmuj膮cy rol臋 instrumentu buduj膮cego melodyk臋 utworu to super urozmaicenie, ale nie przez ca艂y czas. Bas musi zna膰 swoje miejsce. Przesadzaj膮 z tym po prostu. Ko艅c贸wka utworu to znowu kawalkada – wi臋cej, g臋艣ciej. Bez sensu, bo sama dynamika utworu si臋 nie zmienia. Wszystko jest na r贸wnym poziomie. Nie ma mo偶liwo艣ci zbudowania napi臋cia.

A travers le temps et l’oubli聽zaczyna si臋 od intro klawiszowego, do kt贸rego do艂膮cza instrumentalny akompaniament i b臋bny. Brzmi to wszystko troch臋 jak muzyka filmowa, nie porywa.

In Adversity – od pocz膮tku leci jak czo艂g, a potem przyspiesza 馃檪 Potem wreszcie troch臋 grania pauz膮, zmiany dynamiki. Wi臋cej takich utwor贸w panowie! To chyba najlepszy utw贸r na p艂ycie (obok Ethereal Kingdom). I sol贸wki ciekawsze i kompozycja rozbudowana i momenty typowo blastowe, dla kt贸rych techniczno-progresywne granie mo偶e stanowi膰 kontrapunkt. Gdybym us艂ysza艂 ten kawa艂ek jako singiel, a potem kupi艂 p艂yt臋, to czu艂bym si臋 bardzo rozczarowany podej艣ciem do kompozycji w pozosta艂ych utworach.

The Inversion te偶 jest pr贸b膮 wprowadzenia troch臋 wi臋kszej dywersyfikacji. Troch臋 inne riffy, wi臋cej blast贸w, momenty akustyczne przeplatane agresywnymi przej艣ciami perkusyjnymi – to wszystko buduje napi臋cie. Utw贸r na zmian臋 atakuje pe艂nym asortymentem technik i zag臋szczeniem d藕wi臋k贸w oraz wyciszonymi, szeptanymi, akustycznymi przej艣ciami. Ko艅c贸wka bez pomys艂u.

Binomial Structures聽posiada ciekawe intro, gdzie b臋bny graj膮 niejako w kontrze do g艂贸wnego riffu. Wreszcie ciekawy groove, wreszcie jest jaka艣 dynamika (zmienno艣膰 tempa, nat臋偶enia, akcent贸w), kt贸rej brakuje wi臋kszo艣ci partii na tej p艂ycie. To utw贸r instrumentalny, kt贸ry zdecydowanie si臋 broni bez wokalu. Motyw mo偶e za bardzo wyeksploatowany, ale og贸lnie rzecz bior膮c przyjemnie si臋 tego s艂ucha.

The Afterlife – tech w pe艂nej okaza艂o艣ci okraszony dodatkowym trademarkiem Beyond Creation, czyli wysoko graj膮cym basem. Kilka ciekawych sol贸wek. Spowolnienia. Ca艂kiem dobry numer na zamkni臋cie p艂yty. Jakbym mia艂 wybra膰 trzy najlepsze na tym kr膮偶ku, to w艂a艣nie on do艂膮czy艂by do聽In Adversity聽oraz聽Ethereal Kingdom.

Edycja聽deluxe jest dodatkowo wzbogacona o dwa utwory (Surface’s Echoes oraz聽The Afterlife w wersji instrumentalnej). Niewiele to zmienia w mojej ocenie.

Podsumowanie

Gdy s艂ucham takich kapel jak Beyond Creation, w sk艂ad kt贸rych wchodz膮 muzycy z pot臋偶nym portfolio technik, ze 艣wietnym zgraniem i ograniem, oczekuj臋 czego艣 wi臋cej ni偶 tylko szybciej i wi臋cej. Ja wiem, 偶e taka specyfika technicznego death metalu. Ja rozumiem. Ale etykietki nak艂adane na muzyk臋 s艂u偶膮 klasyfikacji wed艂ug pewnych brzmie艅 i podej艣膰 do aran偶u, ale muzyka pod spodem to zawsze muzyka – melodia, riff, jaki艣 nawet bardzo prosty motyw. Bez tego mo偶emy pozostawi膰 ju偶 teraz komponowanie utwor贸w komputerom.聽Mam wra偶enie, 偶e wi臋kszo艣膰 fragment贸w granych z pe艂nym nat臋偶eniem mo偶na by by艂o wyci膮膰 i poprzek艂ada膰 do innych utwor贸w i nikt nie zauwa偶y艂by r贸偶nicy.

W recenzji Dylana Gowana na BangerTV (osadzona poni偶ej) album r贸wnie偶 poddawany jest krytyce (chocia偶 g艂贸wnie za to, 偶e jest bardzo zbli偶ony do tego, co oferuje w swoim repertuarze niemiecka Obscura), lecz finalnie dostaj臋 ocen臋 4,5/5. Ok, trzeba przyzna膰, 偶e zaprezentowane przez Beyond Creation granie stoi na bardzo wysokim poziomie. Brzmienia, produkcja, zgranie – to wszystko jest majstersztyk. Pomimo wszystkich krytycznych przedstawionych wcze艣niej uwag mo偶na powiedzie膰, 偶e to 艣wietny album w swojej dziedzinie – technicznego death metalu. Dodatkowo z charakterystycznym, w艂asnym brzmieniem.聽Tylko finalnie brakuje mi w tym troch臋 duszy Mo偶e to tylko moje zdanie – polecam ka偶demu pos艂ucha膰 i oceni膰 samemu.

Dla kontrastu jeszcze wtr膮c臋. Nie tak dawno temu natkn膮艂em si臋 na聽Relentless Mutilation r贸wnie偶 kanadyjskiego zespo艂u – Archspire. Przy pierwszym kontakcie stwierdzi艂em, 偶e jest to techniczny death metal doprowadzony do pokracznej, przesadzonej wersji. Jednak po chwili okaza艂o si臋, 偶e tam muzycznie sporo si臋 dzieje, je艣li tylko przebi膰 si臋 przez fasad臋. Utwory s膮 komponowane z pomys艂em i ca艂ej p艂yty przyjemnie si臋 s艂ucha. Ka偶dy ma swoje gusta i by膰 mo偶e zostan臋 zlinczowany za to odniesienie, ale w muzyce czasem mniej znaczy wi臋cej:

Ca艂y album聽Beyond Creation – Algorythm na YouTube:

Ca艂y album na Spotify:

Recenzja na BangerTV w ramach serii Overkill Reviews, o kt贸rej wspomina艂em: