Co to jest audyt UX?

Audyt UX to systematyczna ocena doświadczeń użytkownika z produktu lub usługi. Celem jest ocena użyteczności lub efektywności produktu, a często także ewentualnych problemów, na jakie mogą natrafić użytkownicy. Celem może być zidentyfikowanie sposobów na poprawę projektu lub jego dokumentacji, tak aby użytkownikom łatwiej było z niego korzystać poprawnie, szybciej lub z mniejszą liczbą błędów.

Audyt UX powinien skupiać się nie tylko na sprawdzonych i przetestowanych rozwiązaniach, gdzie dostępne są standardowe rozwiązania. Powinien również generować sugestie nowych metod, które nie zostały wcześniej opracowane, ale mogą być następnie ocenione, udoskonalone i włączone do przyszłych produktów, jeśli okażą się skuteczne. Subiektywne wnioski z jednorazowych wywiadów i testów nie są wystarczającym dowodem; odpowiednio sformułowana obiektywna metoda testowa musi być wykorzystane do udokumentowania ważnych wniosków.

Audyt UX może być wykorzystywany przez projektantów lub zarząd, gdy potrzebują oni jasnej, obiektywnej informacji na temat użyteczności produktu. Często jest on integralną częścią projektu, np. w sytuacjach, gdy nie było możliwości wcześniejszej oceny projektu, a problemy pojawiły się w trakcie jego realizacji. Ocena pozwala wówczas na niezwłoczne podjęcie działań w zakresie wykrytych problemów, co prowadzi do szybszego wdrożenia i obniżenia kosztów.

Audyt wymaga solidnej wiedzy na temat potrzeb użytkowników i psychologii poznawczej, które są niezbędne do sformułowania pytań testowych, które dostarczą odpowiednich odpowiedzi, a jednocześnie będą skupiać się na istotnych kwestiach, a nie na zbędnych szczegółach.

Efektywność kosztowa może być początkowo kwestionowana, ponieważ tylko jedna osoba ocenia wszystko ręcznie, w przeciwieństwie do grupy przeprowadzającej audyt poprzez dyskusję. Źle wykonana instrukcja może jednak zmarnować setki godzin, ponieważ zawiera niewystarczające opisy i nie jest łatwa w obsłudze.

Profesjonalny wymaga znajomości metod badania użyteczności i ich zastosowania. Musi być dostępny zestaw narzędzi, który pozwoli na przeprowadzenie prostych testów i analiz podczas audytu, tak aby w każdej chwili można było w odpowiedni sposób potwierdzić lub obalić potrzeby użytkowników. Ważna jest również terminowa dokumentacja, jak również przygotowanie do spotkań z kierownictwem. Mogą one obejmować zalecenia do wdrożenia (takie jak eliminacja lub poprawa) oraz plany rozwoju (w tym szacunki).

Czym jest architektura informacji?

Architektura informacji na stronie internetowej to struktura, która wspiera nawigację i wyszukiwanie, wokół kluczowych sekcji treści (zwanych „tematami”) i w powiązanych obszarach.

Projektowanie architektury informacji jest procesem iteracyjnym, który rozpoczyna się od analizy informacji i jest kontynuowany poprzez tworzenie struktury informacji. Celem projektowania AI jest stworzenie logicznego, widocznego schematu organizacyjnego (lub taksonomii), który wspiera skuteczność i wydajność systemu zarządzania treścią witryny.

Optymalizacja UX następuje często w oparciu o heurystyki Nielsena.