Co to jest audyt UX?

Audyt UX to systematyczna ocena do艣wiadcze艅 u偶ytkownika z produktu lub us艂ugi. Celem jest ocena u偶yteczno艣ci lub efektywno艣ci produktu, a cz臋sto tak偶e ewentualnych problem贸w, na jakie mog膮 natrafi膰 u偶ytkownicy. Celem mo偶e by膰 zidentyfikowanie sposob贸w na popraw臋 projektu lub jego dokumentacji, tak aby u偶ytkownikom 艂atwiej by艂o z niego korzysta膰 poprawnie, szybciej lub z mniejsz膮 liczb膮 b艂臋d贸w.

Audyt UX powinien skupia膰 si臋 nie tylko na sprawdzonych i przetestowanych rozwi膮zaniach, gdzie dost臋pne s膮 standardowe rozwi膮zania. Powinien r贸wnie偶 generowa膰 sugestie nowych metod, kt贸re nie zosta艂y wcze艣niej opracowane, ale mog膮 by膰 nast臋pnie ocenione, udoskonalone i w艂膮czone do przysz艂ych produkt贸w, je艣li oka偶膮 si臋 skuteczne. Subiektywne wnioski z jednorazowych wywiad贸w i test贸w nie s膮 wystarczaj膮cym dowodem; odpowiednio sformu艂owana obiektywna metoda testowa musi by膰 wykorzystane do udokumentowania wa偶nych wniosk贸w.

Audyt UX mo偶e by膰 wykorzystywany przez projektant贸w lub zarz膮d, gdy potrzebuj膮 oni jasnej, obiektywnej informacji na temat u偶yteczno艣ci produktu. Cz臋sto jest on integraln膮 cz臋艣ci膮 projektu, np. w sytuacjach, gdy nie by艂o mo偶liwo艣ci wcze艣niejszej oceny projektu, a problemy pojawi艂y si臋 w trakcie jego realizacji. Ocena pozwala w贸wczas na niezw艂oczne podj臋cie dzia艂a艅 w zakresie wykrytych problem贸w, co prowadzi do szybszego wdro偶enia i obni偶enia koszt贸w.

Audyt wymaga solidnej wiedzy na temat potrzeb u偶ytkownik贸w i psychologii poznawczej, kt贸re s膮 niezb臋dne do sformu艂owania pyta艅 testowych, kt贸re dostarcz膮 odpowiednich odpowiedzi, a jednocze艣nie b臋d膮 skupia膰 si臋 na istotnych kwestiach, a nie na zb臋dnych szczeg贸艂ach.

Efektywno艣膰 kosztowa mo偶e by膰 pocz膮tkowo kwestionowana, poniewa偶 tylko jedna osoba ocenia wszystko r臋cznie, w przeciwie艅stwie do grupy przeprowadzaj膮cej audyt poprzez dyskusj臋. 殴le wykonana instrukcja mo偶e jednak zmarnowa膰 setki godzin, poniewa偶 zawiera niewystarczaj膮ce opisy i nie jest 艂atwa w obs艂udze.

Profesjonalny wymaga znajomo艣ci metod badania u偶yteczno艣ci i ich zastosowania. Musi by膰 dost臋pny zestaw narz臋dzi, kt贸ry pozwoli na przeprowadzenie prostych test贸w i analiz podczas audytu, tak aby w ka偶dej chwili mo偶na by艂o w odpowiedni spos贸b potwierdzi膰 lub obali膰 potrzeby u偶ytkownik贸w. Wa偶na jest r贸wnie偶 terminowa dokumentacja, jak r贸wnie偶 przygotowanie do spotka艅 z kierownictwem. Mog膮 one obejmowa膰 zalecenia do wdro偶enia (takie jak eliminacja lub poprawa) oraz plany rozwoju (w tym szacunki).

Czym jest architektura informacji?

Architektura informacji na stronie internetowej to struktura, kt贸ra wspiera nawigacj臋 i wyszukiwanie, wok贸艂 kluczowych sekcji tre艣ci (zwanych „tematami”) i w powi膮zanych obszarach.

Projektowanie architektury informacji jest procesem iteracyjnym, kt贸ry rozpoczyna si臋 od analizy informacji i jest kontynuowany poprzez tworzenie struktury informacji. Celem projektowania AI jest stworzenie logicznego, widocznego schematu organizacyjnego (lub taksonomii), kt贸ry wspiera skuteczno艣膰 i wydajno艣膰 systemu zarz膮dzania tre艣ci膮 witryny.

Optymalizacja UX nast臋puje cz臋sto w oparciu o heurystyki Nielsena.

Bibliografia:

https://marczak.me/audyt-ux/