Pewien m膮dry cz艂owiek powiedzia艂 kiedy艣聽Je艣li naprawd臋 dbasz o swe imi臋, pozostaniesz biedny.聽Czy mia艂 racj臋? Nie mo偶na temu stwierdzeniu odm贸wi膰 sensu. Chocia偶 z drugiej strony, dlaczego nie? Zabierzmy si臋 do tego.

Prawda to zgodno艣膰 z rzeczywisto艣ci膮. Jednak nie uciekniesz od subiektywizmu w ocenie prawdy, bo kto艣 musi t臋 zgodno艣膰 stwierdza膰 – jest to zwykle jednostka. Jednak na ocen臋 wydawan膮 przez jednostk臋 wp艂ywa jej ca艂y baga偶, a tak偶e otoczenie – gdy偶 zgodnie z koncepcj膮 prawdy kolektywnej, mamy sk艂onno艣膰 do uznawania za prawdziwe to, co do czego zgodna jest wi臋kszo艣膰 ludzi w naszym otoczeniu.

Wr贸膰my jednak do g艂贸wnego tematu, bo jest moim zdaniem do艣膰 ciekawy.

Yang Zhu, autor s艂贸w wrzuconych w tytule, chcia艂, jak mniemam, w swoim stwierdzeniu wyrazi膰 mizogonistyczne i pesymistyczne podej艣cie do kondycji spo艂ecze艅stwa, w kt贸rym dzia艂aj膮c uczciwie, jest si臋 skazanym na pora偶k臋.

Jednak to nie lekcja filozofii (a mo偶e jednak?)… Dlatego pofru艅my sobie z tym tematem troch臋 dalej. Czym jest dbanie o swoje imi臋 dzisiaj? Imi臋 mo偶na kreowa膰. Wizerunek mo偶na kreowa膰. Media spo艂eczno艣ciowe to bal przebiera艅c贸w. Mo偶e nie przebieramy si臋 za pirat贸w i ksi臋偶niczki, ale gruba tapeta i maska wenecka to ju偶 standard.

Pisa艂em o tym ju偶 w tek艣cie Kl膮twa wizerunku. Nawi膮zywa艂 do tego ostatnio te偶 Grzegorz Miecznikowski w swoim wyznaniu i聽聽Wysoka cena sukcesu聽(mi臋dzy innymi o pudrowaniu wizerunku, pod kt贸rym czai si臋 depresja i my艣li samob贸jcze).

Je艣li w jakikolwiek spos贸b wykorzystujesz media spo艂eczno艣ciowe do osi膮gania wymiernych cel贸w (zdobycie klienta, poderwanie dziewczyny, zaimponowanie znajomym), to czy mijasz si臋 z prawd膮?

Czy publikuj膮c zdj臋cia na Instagramie, na kt贸rych jestem u艣miechni臋ty, manipuluj臋 odbiorc膮? Tworz臋 wizerunek osoby radosnej. Tak b臋d臋 odbierany przez u偶ytkownika medi贸w spo艂eczno艣ciowych, kt贸ry tylko przez nie ma ze mn膮 styczno艣膰. Czy to jednak fa艂szowanie rzeczywisto艣ci?

Mamy du偶y problem z interpretacj膮 tego, co widzimy. Wydajemy s膮dy na podstawie bardzo pobie偶nych obserwacji. Nasz umys艂 dzia艂a tak, 偶e musi klasyfikowa膰 rzeczywisto艣膰 na podstawie dost臋pnych informacji.

Je艣li stwierdzimy, 偶e „dbanie o swoje imi臋”, o kt贸rym pisa艂 filozof, to bycie w 100% szczerym ze wszystkimi (mam na my艣li nie tylko wstrzymanie si臋 od k艂amstwa, ale tak偶e od ukrywania prawdy) i dbanie o to, aby postrzeganie naszej osoby przez innych odbywa艂o si臋 w oparciu o mo偶liwie pe艂ny zestaw informacji, to wpadamy w pu艂apk臋. Czy jeste艣my innym winni pe艂n膮 transparentno艣膰? W imi臋 (sic!) czego? W takim uk艂adzie, rzeczywi艣cie daleko nie zajedziemy.

Yang Zhu (powtarzam niestety za Wikipedi膮) by艂 skrajnym indywidualist膮 i zwolennikiem egoizmu etycznego. Zatem jego s艂owa „Je艣li naprawd臋 dbasz o swe imi臋, pozostaniesz biedny” mo偶na odczyta膰 tak偶e jako przestrog臋 – je艣li ods艂onisz wszystkie karty, b臋dziesz mia艂 ci臋偶kie 偶ycie.

Z jednej strony transparentno艣膰 i zrzucenie maski ma walory oczyszczaj膮ce. Daje poczucie ulgi. To rozwi膮zuje problem psychicznej presji. Czy jednak rozwi膮zuje pozosta艂e problemy, z jakimi trzeba zmierzy膰 si臋 w 偶yciu?

Szukaj膮c jakiego艣 sensownego rozwi膮zania postuluj臋, aby przede wszystkim by膰 w zgodzie z sob膮. Zbytnie chwalenie si臋 sukcesem, gdy wiesz, 偶e nie idzie ci dobrze, zacznie pr臋dzej czy p贸藕niej by膰 ci臋偶arem. Niepotrzebnym ci臋偶arem. Nie musisz ods艂ania膰 wszystkich kart. Nie popadaj jednak w manier臋 zbytniego kolorowania rzeczywisto艣ci, bo twoje wykreowane ja zacznie dzia艂a膰 deprymuj膮co i demotywuj膮co. Tak te偶 niczego nie osi膮gniesz.

呕ycie jest trudne, ale trzeba sobie jako艣 z tym radzi膰. Zbytnie napalanie si臋 na sukces i uprawianie propagandy tego偶 jest tak samo kiepskim pomys艂em, jak pe艂na transparentno艣膰 i pokazywanie, jak s艂abi jeste艣my w zderzeniu z codziennymi problemami.

Arthur Schopenhauer by Vallotton.jpg

By F茅lix Vallotton – Biblioth猫que nationale de France, Public Domain

Gify u偶yte w tek艣cie pochodz膮 z GIPHY